Het zonnetje komt steeds vaker tevoorschijn en meteorologen waarschuwen wederom voor een hete zomer. Bent u en zijn uw medewerkers hier al op voorbereid? Want hoe zorgt u nou voor een zomerproof kantoor? Om ervoor te zorgen dat uw medewerkers ook tijdens de zomermaanden goed blijven functioneren, is het noodzakelijk te investeren in een goed (binnen)klimaat op kantoor. Hierbij valt te denken aan een aangename temperatuur, een goede luchtvochtigheid en geen tocht. In een goed werkklimaat, voelen uw werknemers zich beter en zullen zij efficiënter werken. Maar wat houdt een goed binnenklimaat precies in en, misschien nog veel belangrijker, hoe kunt u dit creëren? Putman legt het uit!

De ideale werktemperatuur

Om erachter te komen wat de ideale temperatuur op kantoor is, kunt u uw medewerkers raadplegen. Zij zijn in dit geval het juiste meetinstrument en kunnen aangeven wat voor hen de beste omstandigheden zijn om in te werken. Als maatstaaf kunt u ervan uit gaan dat de ideale, gemiddelde temperatuur op de werkplek ligt op 20-24 graden voor zittend werk en 16-22 graden voor staand werk.

Zorg voor schone lucht

Zonder dat u het misschien doorheeft kan de lucht op kantoor van slechte kwaliteit zijn en daarmee voor gezondheidsklachten zorgen. Veelvoorkomende klachten zijn last van de luchtwegen, astma, irritatie aan de ogen en huid, het optreden van allergische reacties, hoofdpijn en concentratieproblemen. Als deze klachten bij veel mensen in hetzelfde kantoorcomplex voorkomen en duidelijk gerelateerd zijn aan het gebouw, spreekt men ook wel van een sick-building-syndrome. Het is daarom van belang om luchtverversingsinstallaties te plaatsen. Deze installaties zorgen dat er voldoende niet-verontreinigde lucht aanwezig is.

Ventileer voldoende, maar voorkom tocht

Wanneer een ruimte juist geventileerd wordt, is de lucht in beweging. Als deze bewegingen te groot worden, spreken we van hinderlijke tocht. Van tocht worden uw werknemers niet ziek. Wel kan langdurig ‘op de tocht zitten’ zorgen voor lichamelijke klachten, zoals een stijve nek. Veel mensen vinden het gevoel van tocht vervelend en ventileren daarom onvoldoende. Probeer tocht, in overleg met uw werknemers, zo veel mogelijk te beperken. Benadruk wel dat schone lucht op kantoor nodig is voor een goede gezondheid.

Voorkom een te hoge/te lage luchtvochtigheid

Werken in een vochtige omgeving kan leiden tot gezondheidsklachten aan de luchtwegen. Ook kan het huidirritaties veroorzaken. Een vochtige omgeving bevordert bovendien de groei van schimmels en bacteriën, die op hun beurt kunnen leiden tot allergische reacties, hoofdpijn, benauwdheid, hoesten en chronische neusverkoudheid. Een te lage luchtvochtigheid is ook niet prettig om in te werken. Het lichaam kan dan ongemerkt veel vocht kwijtraken. Wanneer uw werknemers dikwijls klagen over hoofdpijn en dufheid, dan is een te lage luchtvochtigheid hiervan de oorzaak. Het is van belang om de luchtvochtigheid in een ruimte goed te regelen. Dit kunt u ook zelf meten met een hygrometer. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 50 en 60 procent.

Weten wat u kunt doen voor een beter (binnen)klimaat op kantoor?

Wilt u weten hoe het zit met de luchtvochtigheid bij u op kantoor of bent u op zoek naar meer advies over het creëren van een prettig werkklimaat voor u en uw werknemers? U kunt vrijblijvend contact opnemen met de adviseurs van Putman. Mede door onze jarenlange ervaring en het feit dat wij werken met de nieuwste technieken kunnen wij u goed adviseren en zo samen een optimaal klimaat bij u op kantoor realiseren.